Translate

maandag 16 februari 2015

(OVERPEINZING): KANNIEWAARZIJN


(OVERPEINZING): KANNIEWAARZIJN


(Vrij naar het satirische TV-programma van de VARA)


Zijn de obligatiemarkten helemaal op hol geslagen? Waarom koopt men obligaties met een negatieve rente? Natuurlijk alleen, als men gelooft, dat die rente nog negatiever wordt, anders levert het gegarandeerd verlies op. Obligaties ter waarde van enige duizenden miljarden hebben thans al een negatief rendement. Is een beetje verlies nu beter dan een groot verlies later? Gelooft men werkelijk, dat er kans is op een 5 of 10 jarige deflatoire depressie? Of dat de aarde wordt getroffen door een grote, allesvernietigende asteroide? Of dat het aardsmagnetisch veld straks beinvloed wordt door felle zonnestormen, waardoor het klimaat opeens totaal verandert? Of is het dan nu eindelijk de tijd voor blikgroente en flessen water?

Kanniewaarzijn. De wereld draait toch gewoon door? De economische wereldgroei hapert af en toe, maar de lange termijn vooruitzichten voor de wereldvraag naar allerlei producten blijven toch uitstekend? Er komen steeds meer baanbrekende uitvindingen op technologisch en medisch gebied. De S & P 500 index staat nu zelfs eenderde hoger dan het record van 2007 en de S & P 400 Mid-cap index is in de laatste 5 jaar liefst met 270% gestegen. Het lijkt er dus echt op, dat die ‘riskante’ aandelen, vaak met dividenden om van te watertanden, bijna overal ter wereld,  zich van geen kwaad bewust zijn.

Bovendien zullen de lange termijn bezitters van obligaties, zoals pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen, zich wel eens kunnen afvragen, of zij hun beleggingsbeleid niet zouden moeten veranderen. Een langdurig negatief renteklimaat zou een ongelofelijke rendementsdruk kunnen uitoefenen op de grootste financieele instellingen, waardoor er straks met eten zou kunnen worden gegooid. Want dat doet zich voor, als de spanningen te hoog oplopen, denk maar eens aan de vroegere studententijd.

Ondanks alle superstimulerende monetaire maatregelen, doet die 'onverwachte' deflatie nu zijn intrede en de kleine groep van ongekozen Centrale Bankiers doet er alles aan om, achter gesloten deuren, de wereld te overtuigen van het bestaan van Mickey Mouse, doormiddel van ‘monetaire inflatie’. De markten moeten worden meegesleept door een ingebeelde werkelijkheid, zodat men vooral niet doorheeft, hoe gammel het zwaar gehavende financieele systeem, na de kredietcrisis, wel is en ook, hoe ernstig de gevolgen zouden kunnen zijn van een deflatoire trend. De wereld zit immers opgezadeld met de meest gigantische schuld, als percentage der economie, aller tijden, wat dan nog zwaarder zou worden! Daarom moet men vooral het geloof houden in de almacht van Centrale Banken, die een manier hebben gevonden om hun balans drastisch te vergroten zonder inflatie en om de wereldschuld te verhogen zonder rentestijging. En het moet maar eens uit zijn met alle schaamte over ‘te veel’ schuld: het is toch schuld aan elkaar, dus meer schuld maakt de wereld niet armer, maar schuldvermindering zou wel aanzienlijk minder welvaart tot gevolg hebben.


Omgekeerde wereld! Moeten we nu een herhaling beleven van het mislukte papiergeld-systeem van John Law in Frankrijk van 300 jaar geleden (de Mississippi bubbel’), waarbij geld eerst zijn functie verliest als spaar- of oppotmiddel en daarna als betaalmiddel? Hij was de architect van een systeem, dat de staatsschuld in rook zou doen opgaan, wat natuurlijk totaal de mist inging. Nu weer. Wat volgt op de huidige tovenarij, is een vertrouwenscrisis zonder weerga. Een monetair beleid, dat geen ‘gezond’ geld nastreeft, is tot mislukking gedoemd. Een koe bij de horens vatten en het krakende systeem repareren, via schuldsanering en herstructurering, is verre te verkiezen boven een noodlottige onevenwichtigheid van het systeem later.

Kanniewaarzijn. Die obligatiemarkt is niet goed bij zijn hoofd. Het is nu zaak om alle voorzichtigheid te laten varen en juist zoveel mogelijk risico te nemen als maar mogelijk is, nietwaar? Koop maar gerust de meest riskante rommel, want anders verdien je niets meer. Kwaliteit maakt toch niets meer uit, want Centrale Banken staan garant voor eeuwig luilekkerland. Of zou de obligatiemarkt een zesde zintuig hebben, dat waarschuwt voor het komende onheil, net zoals een hond, die begint te blaffen vlak voor een aardbeving? Juist! De obligatiemarkt is, in het verleden, altijd het meest betrouwbare crisiswaarschuwingssysteem gebleken ooit. Dan schijnt opeens de zon niet meer, wat de Centrale Banken ook zeggen of doen. Wat een ongekende tijd komt er op ons af!



DIEDERIK SCHMULL


16 Februari, 2015

WESTCLIFF-On-SEA, Essex, U.K.


=

62 opmerkingen:

  1. Wat u, heer Schmull, al tijden verkondigt, namelijk het juist interpreteren van de obligatiemarkt, blijkt nu ook door te dringen tot mainstream media. De eerste barstjes worden - nu ook voor het grote publiek - zichtbaar.

    http://fd.nl/beurs/1092991/s-p-chef-waarschuwt-voor-staatsobligaties

    Groet,
    Dutchcaesar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @DUTCHCAESAR:

      Mijn ervaring is dus, dat de signalen van de kwaliteitsobligatie-markt
      VEEL BETROUWBAARDER zijn dan die van aandelen-, grondstoffen-
      en onroerend goed-markten. Dat komt, omdat het echte, grote, slimme
      en lange termijn geld in die markt zit, die ook nog eens verreweg de
      grootste markt is ter wereld. Andere markten worden beheersd
      door vele zwakke, korte termijn handen en kunnen daarom veel
      gemakkelijker worden gemanipuleerd.

      Het signaal van de obligatiemarkt, met negatieve rente, is
      ONHEILSPELLEND voor de wereldeconomie!

      DS

      Verwijderen
  2. @

    Mijn held A. GARY SHILLING:

    (SHILLING): Get READY For $ 10.00 #OIL! Only 1.6% Of 2,222 Oil Fields Worldwide Have NEGATIVE CASH FLOW @ $ 40.00

    GET READY FOR $ 10.00 OIL!

    Last month, Wood Mackenzie, an energy research organization, found that of 2,222 oil fields surveyed worldwide, only 1.6 percent would have negative cash flow at $40 a barrel. That suggests there won't be a lot of chickening out at $40. Keep in mind that the marginal cost for efficient U.S. shale-oil producers is about $10 to $20 a barrel in the Permian Basin in Texas and about the same for oil produced in the Persian Gulf.

    http://www.bloombergview.com/articles/2015-02-16/oil-prices-likely-to-fall-as-supplies-rise-demand-falls

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hadewych von mises18 februari 2015 om 06:49

      shale oil in de VS overleeft dat niet ?

      Verwijderen
    2. @HADEWYCH VON MISES:

      Nieuwe shale projecten gaan de ijskast in. Bestaande projecten
      kunnen grotendeels doordraaien, maar de levensduur daarvan
      lijkt veel beperkter dan normale olievelden.

      $ 10 tot $ 20 olie is best mogelijk, maar waarschijnlijk niet voor
      de langere duur, tenzij de economische depressie toeslaat.

      DS

      Verwijderen
  3. http://www.fondsnieuws.nl/nieuws/skagen-blijf-weg-van-tijdbom-japan
    mag ik uw mening weten over deze opinie ??
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hadewych von mises18 februari 2015 om 12:56

    @marcja @heerSchmull : wou zelfde link net òòk plaatsen ;-)
    benieuwd naar uw visie(s)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @MARCJA, @HADEWYCH VON MISES:

    96% van de Japanse staatsschuld is in handen van Japanse instellingen,
    zoals banken, verzekeraars en de Bank of Japan zelf.

    Bovendien heeft Japan een bruto spaarpot ter waarde van 18% van het BNP
    (Nederland: 28%, Belgie: 24%), wat ergens moet worden belegd.

    Verder heeft Japan haar eigen valuta. Dus de overheid kan altijd bijspringen
    en elke short-seller te lijf gaan, wat ook is gebeurd (JGB's zijn widowmakers).

    De Japanse staatsschuld was 50% van het BNP in 1989 en is nu 200%,
    omdat het BNP in de laatste 24 jaar NIET IS GESTEGEN.

    De grootste 100 Japanse maatschappijen zijn echter erg winstgevend en
    kunnen dus de belastinginkomsten (theoretisch) verhogen en het fiscale
    tekort verlichten. De BTW-verhoging lijkt echter moeilijk te verwezenlijken.

    Maar het grootste probleem in de komende decennia is DEMOGRAFIE:
    de bevolking DAALT met 27 miljoen en dan is het UIT met dit Ponzi-schema.

    Natuurlijk kan Japan dan een VERLENGING van looptijden AFDWINGEN.
    De houders van de staatsschuld zijn immers bijna allemaal deel van dezelfde
    familie.

    Toch lijkt Japan slechts aantrekkelijk op korte, niet op langere termijn. Want
    kan men zich voorstellen, wat er uiteindelijk gebeurt bij ZO'N demografisch
    probleem? Het land kan IMPLODEREN.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @

    (AMBROSE)(!(: #GREXIT Would COST At Least 287 BILL, Incl. TARGET2, And Cause NEGATIVE CAPITAL For ECB And BUNDESBANK

    http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/ambroseevans_pritchard/11421500/ECB-risks-crippling-political-damage-if-Greece-forced-to-default.html

    En vergeet de derivaten van honderden miljarden niet!

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @DS

    Wat kunnen/hebben de Noren wat de Denen, Zweden en, niet te vergeten, Zwitsers niet kunnen/hebben?

    N.a.v. :
    http://fd.nl/beurs/1093330/noorse-renteverlaging-nog-geen-gelopen-race

    Mvg,
    Dutchcaesar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @DUTCHCAESAR:

      Noorwegen heeft een huizenbubbel, die moet worden afgekoeld,
      niet aangewakkerd.

      De systeemcrisis in het Noorse bankwezen, zo'n 15 jaar geleden,
      ligt nog vers in het geheugen. Maar nu de olieprijs is ingestort,
      lijkt de geschiedenis zich te HERHALEN:

      http://www.norges-bank.no/Upload/import/publikasjoner/skriftserie/33/chapter1.pdf

      Noorwegen blijft een heel rijk land, maar deze huizenbubbel en
      de bubbel in gezinsschuld, zullen zeker niet zonder gevolgen zijn.

      DS

      Verwijderen
  8. Er is blijkbaar een S&P rapport verschenen waarin staat dat de gevolgen van Grexit voor Griekenland groot zijn, maar voor de rest vd EU erg meevallen... De fin markten zijn ook bijzonder rustig.
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCJA:

      (CAPX): #GREXIT Is Now MUCH CLOSER. It's NOT ONLY The GERMANS, Who Are AGAINST No-Strings 6 Month LOAN EXTENSION

      http://www.capx.co/greeces-abasement-gambit-and-why-it-has-failedso-far/

      We zullen zien. Niemand weet het, men kan slechts gissen. De
      stemming gaat de richting op van: 'Cut Your Losses Now'. Dus
      laat Griekenland nu maar vallen, anders kost het later NOG MEER
      en het gehele Euro-project staat dan op de tocht.

      Als GREXIT toch doorgang vindt, dan hebben de markten dat NIET
      verdisconteerd. De stilte voor de storm? In 2007 -2008 werd
      de kredietcrisis ook niet serieus genomen, vooral door Bernanke.

      DS

      Verwijderen
  9. hadewych von mises19 februari 2015 om 17:02

    http://www.theaureport.com/pub/na/harry-dent-how-to-prosper-in-the-coming-downturn
    AU naar § 250 ? AU !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HADEWYCH VON MISES:

      Bedankt! Belangrijk artikel.

      Maar DENT voorspelde ook eens 35,000 voor de Dow Jones. Hij
      is een publicist. Hij schrijft bestsellers. Hij is een windvaan.

      http://online.barrons.com/articles/SB50001424052702303392404576566841665679146

      Toch zitten we nu een beetje op een lijn, maar er is ook nog een
      ander scenario mogelijk, waarbij er eerst nog een BLOW-OFF top
      plaatsvindt: dus inderdaad 35,000 voor de Dow Jones en een
      verdubbeling van aandelenindices in de rest van de wereld. Een
      1929 scenario. En daarna pas de Crash.

      De reden is niet economisch, maar veeleer de angst voor een
      eventuele 'reset' van papiergeld en het effect daarvan op obligaties.
      Deze 'reset' is veel onwaarschijnlijker in Amerika (Republikeinen
      beheersen het Congres) dan in het wankele Europa, waar de
      deposito's en de obligatiehouders zouden kunnen worden gedwongen
      om mee te betalen aan de herkapitalisatie van het failliete
      Europese bankwezen!

      Dus fysiek Goud gewoon vasthouden als verzekering tegen deze
      mogelijke waanzin.

      DS

      Verwijderen
  10. @DS Keiser Report: Central Bank Command, Control World (E722)

    https://www.youtube.com/watch?v=TG-AKaperZI&feature=youtu.be

    Jan Jaap

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @JAN JAAP:

      Bedankt! Dit is inderdaad het zien waard. Max Keiser is soms wat
      vermoeiend; ik heb hem een paar keer ontmoet, maar hij geeft wel
      af en toe nuttige informatie, die zeker 'alternatief' is.

      Of Crypto-valuta's, zoals BITCOIN, de toekomst is, valt te betwijfelen.
      Bij de Mt Gox-fraude, is $ 500 miljoen verloren gegaan! Verder is
      50% van Bitcoins in handen van een handjevol mensen. Plus
      de prijs is net 80% gedaald. En zou de overheid ECHT haar
      monopolie over het geld ZOMAAR opgeven? Veel mensen zullen
      VEEL VERLIEZEN met deze mode. Het lijkt trouwens een
      typische creatie van een Geheime Dienst, zoals de CIA.

      Mee eens, dat het monetaire systeem op zijn laatste benen loopt,
      omdat de wet van vraag en aanbod lijkt te zijn opgeheven. Dat is
      NIET vol te houden. Het LIJKT eeuwig, maar is het NIET.

      Tja, MEDIA zijn natuurlijk NIET onafhankelijk, zelfs scherpe
      kranten als Guardian niet, vanwege de adverteerders. De laatste
      maakt nog steeds verlies.

      De wetten betreffende BELASTERING, vooral in Amerika en Groot-Brittannie, zijn zonder meer een MACHTIG WAPEN om alle
      kritiek de kiem in te smoren. (Libel laws)

      Natuurlijk is IEDEREEN uit op EIGENBELANG, een waarheid als
      een koe. Groot-Brittannie beschermt haar financiele sector en haar
      belastingparadijzen (er zijn 550!). Waar VEEL geld mee is gemoeid,
      daar moet je rekenen op ENORME TEGENAANVAL.

      Het verhaal over PFI, Public Private Partnerships, is intrigerend!
      Geheime contracten, gigantische hefbomen en kosten, derivaten,
      en 'roof' van belastinggelden (The Great Tax Robbery - Richard
      Brooks!).

      DS

      Verwijderen
  11. http://linkis.com/blogs.wsj.com/moneyb/z4oAy
    denkt u dat grexit inflatie in de EU kan veroorzaken ?
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCJA:

      Dit artikel laat helemaal buiten beschouwing, welke rol de
      excessieve schuldpositie speelt bij de huidige deflatoire
      druk in de wereld. Hoe kan men de inflatie van de jaren '70
      nou vergelijken met nu? Dat was een opgaande fase met
      weinig schuld als percentage van de economie, plus een
      gebrek aan capaciteit in alles.

      Nu hebben we het tegenovergestelde. Alleen al het failliete
      banksysteem in Europa zorgt ervoor, dat de omloopsnelheid
      van het geld blijft dalen. Bovendien is QE van de ECB veel
      beperkter dan van de FED en de BOE, omdat er gewoon
      een tekort is aan obligaties. Allemaal hype.

      Er komt pas inflatie, zodra Griekenland zijn eigen Drachma weer
      krijgt, want dan moeten ze 'drukken' bij het leven! Hoge of Hyperinflatie
      bij Zuid-Europa, als de Euro eindelijk de geest geeft, staat als een
      paal boven water. En dictatuur ook, net zoals vroeger.

      DS

      Verwijderen
    2. @ DS:

      En mi. komt bij een Grexit alleen hoge 'goede' inflatie in Griekenland.
      Als men in 2010 direct uit de Euro gestapt was, zou Griekenland direct de pijn genomen hebben. En daar nu al weer een paar jaar van profiteren met bovenmatige groei BBP. Prof. Sinn van IFO München adviseert al sinds 2011 dat Griekenland en Portugal die weg zouden moeten gaan. Het was voor iedereen beter geweest. Het beleid van de EU/Euro heeft de situatie allen maar slechter gemaakt door politiek slap handelen en zich niet aan de gemaakte afspraken te houden.
      Hoofdargument van Sinn is altijd geweest dat het sociaal niet houdbaar is voor de GIIPS landen om een bevolking zolang in barre omstandigheden te llaten verkeren. Zijn stelling is dat alleen de Crediteuren van Griekenland met het oude beleid gered zijn.

      GL

      Verwijderen
    3. @GRIJZE LEEUW:

      Prof. SINN krijgt uiteindelijk gelijk: dit beleid t.a.v. de GIIPS landen
      is onhoudbaar. Probleem is, dat men nu op een punt is aanbeland,
      dat het gehele Europroject, dat voornamelijk 'politiek' is ('samen' is
      beter dan 'alleen'), veel minder steun geniet dan vroeger. Enige
      afbrokkeling nu, kan het begin van het einde betekenen, ookal
      zijn de meningen daarover verdeeld. Verder worden de kosten van
      een Grexit bij de crediteuren ernstig onderschat: het is Lehman in
      het kwadraat, inclusief alle derivaten.

      Toch lijkt een nieuwe Drachma spoedig een hete aardappel te
      gaan worden, want een gedisciplineerde staatshuishouding kan
      men voorlopig vergeten. Hopelijk komt de zaak in evenwicht door
      een 70% devaluatie t.o.v. Euro, wat tot geimporteerde inflatie
      leidt.

      Of men drukt het idee van Verenigde Staten van Europa gewoon
      door. Gewoon alle tegenstand negeren, zoals het 'Nee' van
      Nederland in 2005. Ja, dan is Griekenland piepklein en kan
      worden beschouwd als Florida, een 'regio', geen land, met een
      chronisch tekort, wat met enthousiasme wordt opgevuld door
      de andere lidstaten.

      Natuurlijk komt dat sprookje niet uit!

      DS

      Verwijderen
  12. https://www.youtube.com/watch?v=KBU59sY2erA
    Vlg Pipa Malgren zal de US er alles aan doem om deflatie te vermijden. Zij citeert Volcker dat de uitkomst (in mijn woorden) onstabiel zal zijn. Haar verwachting is dat uiteindelijk deflatie door inflatie "vervangen"" zal worden. Hoe denkt u over haar (haar boek gelezen ?)
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCJA:

      Bedankt! Pippa MALMGREN is geweldig en de moeite van het luisteren
      waard. Haar boek moet ik nog lezen. Maar haar stelling, dat Activa-
      inflatie uiteindelijk leidt tot 'echte' inflatie en een einde maakt aan de
      deflatoire krachten, wordt inderdaad gedeeld door de meeste
      waarnemers, zelfs door degenen, die tot nu toe het bij het rechte eind
      hadden met deflatie. Men ziet de 'echte' inflatie over zo'n 2 jaar
      opdoemen.

      Ik ben nog niet zover. De deflatiecyclus lijkt veel langer te gaan duren,
      ookal vanwege demografie en overcapaciteit. Dit keer lijkt alles even
      anders, dus onvergelijkbaar met alles in de laatste 60 jaar. Men moet
      honderden jaren teruggaan om dit te begrijpen, wat voor de meesten
      ondoenlijk lijkt. We lijken pas aan het BEGIN van de deflatoire
      cyclus! We zijn aan het eind van de Keynesiaanse aanpak van de
      economie: het werkt NIET meer, integendeel, het werkt AVERECHTS.

      DS

      Verwijderen
  13. @DS
    De particulieren stappen weer in. http://www.nu.nl/geldzaken/3998628/particuliere-beleggers-stappen-weer-in-aandelen.html
    Wanneer moet je oppassen en/of komt een crash ? Als de taxichauffeur gaat vertellen welke aandelen je moet kopen?
    Gaan we dit nog meemaken in 2015? Wij hebben nog 4 maanden uitstel met Griekenland en Podemos (Spanje) legt ook op de loer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      In de laatste fase van een grote Beurshausse, is gewoonlijk het
      publiek heel actief. De professionals kunnen dan hun belangen
      lozen aan de onnozele beleggers tegen onwaarschijnlijke koersen.

      Daarom is er ook meestal een 'Blow-off Top' zoals 1929 en 2000,
      net voor de instorting. Zo'n fase duurt altijd langer dan men voor
      mogelijk had gehouden, dus er gaat geen bel rinkelen, wanneer
      het eenmaal voorbij is. Het is de sirene, die onweerstaanbaar
      lijkt. En uiteindelijk leidt tot het verlies van vermogens.

      Maar beter vroeg gewaarschuwd, dan te laat! Er komt nog een
      tijd, dat alle Cassandra's en Goeroes, die waarschuwden, voor
      naief worden uitgemaakt. Uiterst triest, want de afgrond nadert.

      DS

      Verwijderen
  14. @DS
    Ex-directeur van De Nederlandsche Bank Lex Hoogduin weet het mooi te verpakken.
    Maar is dus ook heel bezorgd! https://www.youtube.com/watch?v=BdvjDBo-Cis
    Hoe lang kunnen onze "hoeders (DNB,FED, ECB,.....)" dit nog volhouden tot ze drastisch in moeten grijpen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Het kan nog heel lang duren, dat zien we aan Japan, na 2 decennia.
      Het onorthodoxe monetaire beleid van de Westerse Centrale Banken
      dateert al sinds 1987, na de korte Crash destijds. Toen besloot men
      actief in te grijpen (Plunge Protection Team), wat natuurlijk een eigen
      leven is gaan leiden, vooral na 2000 en 2008.

      Maar 'verdoving' van de markten is NIET EEUWIG. Want dan worden
      de markten straks niet meer wakker: de handel STOPT en het systeem
      BREEKT.

      Daarom kan men niet genoeg waarschuwen en aan de bel trekken.
      De Centrale Banken hebben de macht over het stuur VERLOREN en
      zijn GEVANGENE geworden van een RAMPZALIG BELEID, dat
      tot gigantische onevenwichtigheden zal leiden.

      Timing is niet te voorspellen.

      DS

      Verwijderen
  15. hadewych von mises25 februari 2015 om 11:38

    gruwel gruwel :
    http://trends.knack.be/economie/bedrijven/joris-luyendijk-wat-als-verschillende-banken-plots-niet-meer-aan-hun-gegevens-kunnen/article-normal-536563.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HADEWYCH VON MISES:

      Helemaal mee eens. Het is al een jarenlange klacht en telkens
      blijken zelfs de ATM's niet te werken, waarvoor dan weer boetes
      moeten worden uitgedeeld. Gebrek aan nodige investeringen.
      De banken zijn nog meer Too Big To Fail dan vroeger en zijn
      zo groot, dat niemand enig overzicht heeft.

      Eigen administratie bijhouden! Want men kan de bank nooit
      aansprakelijk stellen.

      DS

      Verwijderen
  16. @

    PAUL FARRELL: THE CRASH OF 2016 --

    http://www.marketwatch.com/story/stock-market-crash-of-2016-the-countdown-begins-2015-02-25?page=1

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat is het track record van farrell ?
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCJA:

      Slecht! 'Writing about BAD NEWS is BIG BUSINESS'.

      Maar toch loopt hij al zolang mee, dat men hem niet wil negeren.

      http://gutenbergpr.com/blog/?p=1266

      DS

      Verwijderen
  18. @

    WAARSCHUWING!

    (ZH):Bye LONG-TERM INVESTOR! 'Buy And Hold, Instead Of 'QUALIFYING ACTIVITY, Could Mean FORFEITURE Of BROKERAGE ACCT!

    http://www.zerohedge.com/news/2015-02-25/sovereign-risk-how-easily-your-property-can-be-confiscated

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  19. http://www.cnbc.com/id/102458578?__source=yahoo%7Cfinance%7Cheadline%7Cheadline%7Cstory&par=yahoo&doc=102458578
    en wat is vlg u het track record van Edwards, ook niet al te best, geloof ik...
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCJA:

      Nee, nee! ALBERT EDWARDS is weliswaar al 15 jaar negatief over
      aandelen en is daarom nog steeds 'onderwogen', maar is ZEER
      POSITIEF geweest en, nog steeds, over lange termijn kwaliteits-
      obligaties, die het over die periode VEEL BETER hebben gedaan
      dan aandelen, ZONDER het extra risico en de extra volatiliteit.

      http://www.deflation.com/leading-deflationists/albert-edwards/

      Edwards is een HELD, want slechts enkele anderen, zoals
      A. Gary Shilling en Lacy Hunt (Hoisington) hadden het lef om
      hun nek uit te steken over LAGERE rente, inflatie en groei, na
      een periode van excessieve schuld. De meesten hadden en hebben
      dit nog steeds niet door en moeten hun verwachtingen constant
      naar beneden bijstellen.

      Aandelenmarkten kunnen totaal LOS komen te staan van de
      onderliggende fundamentals. Nu weer: de winsten in Amerika
      stellen teleur (vooral door een hogere Dollar), terwijl de winsten
      in Europa en Japan TIJDELIJK meevallen, vanwege DEVALUATIE
      van de VALUTA.

      DS

      Verwijderen
  20. @

    IRVING #KAHN, Wall Street LEGEND, Dies At 109. Assisted GRAHAM & DODD With Warren Buffett's Favorite Book (1934). RIP

    http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-02-26/irving-kahn-investor-who-made-money-in-1929-crash-dies-at-109

    Last year, at 108, he was still working three days a week, commuting one mile from his Upper East Side apartment to the firm’s midtown office.

    Kahn worked to stay mentally agile, reading three newspapers daily and watching C-SPAN, according to a 2011 article in New York magazine.

    The Longevity Genes Project at Yeshiva University’s Albert Einstein College of Medicine in New York took special interest in Kahn and his three siblings, who met the definition of “SuperAgers” -- people who reached 95 without having cardiovascular disease, cancer, diabetes or dementia.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  21. vandaag meldde RTLZ dat Japan weer richting deflatie gaat (consumptie min 5% !) en dat China richting devaluatie gaat.. Wat gaat dat voor ons betekenen ?
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCJA:

      Het betekent, dat het voordeel van een devaluatie van de Euro slechts
      heel TIJDELIJK is. Daarna valt Europa gewoon weer terug. De ECB
      kan daar weinig aan veranderen. De obligatiemarkt is voor QE
      zo klein. Ze kunnen die markt wel 'opeten', maar wat dan? Welnu,
      dan zal men eindelijk tot de ontdekking komen, dat er GEEN PIJNLOZE
      EXIT bestaat. En EXIT kan men NIET eeuwig uitstellen, want dan
      breekt het systeem.

      De devaluatie van de Chinese Yuan is onvermijdelijk, maar zou
      het klapstuk zijn van de wereldwijde valuta-oorlog, die ontaardt
      in PROTECTIONISME. Hebben we NIETS geleerd van de
      jaren '30?

      Dus geniet van het feest, voordat de grote catastrofe toeslaat.

      DS

      Verwijderen
  22. (GALT):In Next Few Yrs, A DEFLATIONARY SPIRAL May Run Its COURSE, Followed By INFLATIONARY BANG Of EPIC PROPORTIONS
    http://www.safehaven.com/article/36800/commodities-set-to-plunge-below-2008-lows

    enkele details:
    - dollar index tops above 110 and then destroyed like never seen before
    - And once this deflationary spiral has run its course, an inflationary bang of epic proportions should commence that will go down in history as one for the ages.

    Uw visie op deze analyse?

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HAROLD:

      Ik ben het er NIET mee eens, maar toch vestigde ik de aandacht op
      hem, omdat zijn charts mij wel aanspraken. En de grondstoffen-
      index lijkt NOG VEEL LAGER te gaan in de komende paar jaar.

      Maar zijn uiteindelijk inflatie-scenario plus de instorting van de Dollar
      is UITERST ONWAARSCHIJNLIJK. Ik zie nog geen enkele reden
      om daarin te geloven. Integendeel! Deflatie is nog in de KINDER-
      SCHOENEN.

      Vele waarnemers, die ik respecteer, geloven inderdaad, dat inflatie
      weer de kop opsteekt over zo'n 2 jaar. IK GELOOF HET NIET.

      DS

      Verwijderen
  23. DS.....Dus geniet van het feest......

    Tijdelijk in aandelen of juist de goede obligaties e.d. bijkopen zolang het nog "kan'' ?

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HAROLD:

      Waar het naar uitziet, is een soort NIFTY FIFTY Blow-Off TOP, dus
      de eersteklas aandelen, wereldwijd, die nog een rit naar boven
      kunnen krijgen, geholpen door institutionele aankopen. Zo hebben
      verzekeraars maar een paar procent in aandelen. Zodra zij toe-
      stemming krijgen om dat uit te breiden, is het hek van de dam.

      Maar zo'n Explosie is niet gegarandeerd, omdat dat de algemene
      mening is geworden. Net zoals: 'de rente gaat stijgen'. Dus
      velen krijgen dan weer eieren in hun gezicht.

      DS

      Verwijderen
  24. http://kingworldnews.com/andrew-maguire-lbma-paper-ponzi-crushed-gold-silver-markets-change-forever/
    KWN is een rare site waarvan ik meest niet veel geloof, maar is die nieuwe exchange toch misschien een game changer ?
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCJA:

      De FIXING van de edele metalen zal totaal gaan veranderen en de rol
      van Azie zal flink toenemen. Het oude systeem heeft het wel lang
      volgehouden en het was zo'n knus onderonsje! Tijden zijn totaal
      veranderd, de Fixers zijn BETRAPT, en nu moeten we even afwachten
      of de nieuwe situatie wat uitmaakt. Ik blijf het wantrouwen, omdat
      slechts 5% van al het Goud echt kan worden verhandeld. Ruimte
      genoeg voor fraude.

      DS

      Verwijderen
  25. NIFTY FIFTY Blow-Off TOP......Komt u nog met zo'n lijst?

    Royce Tostrams:....Een nieuwe uptrend is hiermee gestart, waardoor voor de komende 5 tot 10 jaar stevige koersstijgingen worden verwacht.
    http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/roycetostrams/23739081/__De_top_is_nog_lang_niet_in_zicht__.html

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HAROLD:

      Ik kreeg onlangs een overzicht van zijn charts, die 'technisch' allemaal
      positief lijken. Dat is het probleem met technische analyse: het zag
      er ook prachtig uit in 1999 - 2000 en 2006 - 2007, net voor de grote
      val. In 2013 leek, volgens Tostrams, IMTECH 'technisch' heel
      interessant, ja dat 'leek' ook zo; even kijken, wat daar gebeurd is:

      http://bigcharts.marketwatch.com/quickchart/quickchart.asp?symb=NL%3AIM&insttype=Stock&freq=2&show=&time=13

      'Royal' Imtech!

      Men moet technische analyse alleen gebruiken als mogelijke leidraad,
      maar zodra iedereen zich daarop blindstaart, werkt het NIET meer.

      Mijn eerste les in Technische Analyse was van de nestor op dat gebied,
      Alan SHAW, op de Iinstitute of Finance in New York in 1970. Het was
      toen nagenoeg onbekend en het WERKTE vrij goed. TOTDAT opeens
      iedereen dacht de toekomst daarmee te kunnen voorspellen!

      Vele NIFTY FIFTY worden genoemd in mijn lijst van SUGGESTIES.

      http://www.usatoday.com/story/money/business/2014/04/01/ozy-nifty-50-stocks/7156447/

      Er waren TALLOZE GEVALLEN ENGELEN na de hausse in de vorige
      Nifty Fifty in 1973! Waar zijn Kodak, Polaroid en K-Mart, etc, gebleven?
      Nu zijn het de 'DIVIDEND-AANDELEN', die later GEEN dividend meer
      uitkeren!

      Every decade or so, Zhao posits, there is a new, can't-miss investment concept. After the original Nifty 50, it was gold and other real assets during the inflation of the 1970s; then came the Japan bubble of the 1980s; the dot-com bubble followed in the 1990s; and then there was the bull market in China and other emerging markets, which also resulted in a commodities boom.

      The conditions spurring income-producing stocks now are similar to those that boosted the original Nifty 50 -- artificially low interest rates held down by government actions (Regulation Q rate ceilings then, central-bank quantitative easing now.) In the 1950s, stocks routinely yielded more than bonds because of investors' risk aversion, just as they do now for many Blue Chip companies.

      http://online.barrons.com/articles/SB50001424052748704895304578495040513215374


      DS

      Verwijderen
  26. TLT heeft het toch zwaar te verduren, ik zie geen directe reden, mis ik iets, waardoor deze volatiliteit ontstaat?
    Dank voor uw mening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      De TLT is een lange termijn belegging, die een verdere daling van de
      langere rente moet verdisconteren, als de economie zou verzwakken.
      In het laatste jaar, was er een spectaculaire rit van 105 naar 138,
      waarna een 'gezonde' consolidatie volgde naar 127. De opwaartse
      trend in waardering lijkt nog geheel ongestoord:

      http://bigcharts.marketwatch.com/quickchart/quickchart.asp?symb=tlt&insttype=&freq=2&show=&time=13

      Sommigen zijn nogal optimistisch geworden, vanwege de uiterst
      onbetrouwbare, betere werkgelegenheidscijfers. Maar talloze andere
      indicatoren voor de economische groei, zoals Chicago PMI, etc,
      vallen juist tegen. De lagere olieprijs lijkt Amerika veel minder te
      helpen dan Europa en de rest van de wereld.

      Als Amerika de rente zou verhogen, wat zeer onzeker blijft, dan
      wordt de yield curve AFGEVLAKT, wat betekent, dat de korte en
      lange rente naar elkaar toegroeien, wat POSITIEF is voor de TLT.

      Na het geweldige vuurwerk in de TLT, moeten we waarschijnlijk
      weer even in de wachtkamer, totdat het beursfeest opeens ten
      einde komt. Want de beurs viert vaak feest, ONGEACHT de
      werkelijke stand van zaken. Alles beweegt op basis van
      verwachtingen, die wel of niet uitkomen.

      DS

      Verwijderen
  27. @DS
    Oostenrijkse bank laat obligatiehouders bloeden. http://www.iexprofs.nl/Column/Beurs-vandaag/150774/Oostenrijkse-Httenkse-Bank.aspx
    Kan zoiets ook in Nederland gebeuren in 2015, na een crisis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      http://www.examiner.com/article/europe-cracking-as-austria-becomes-newest-country-to-force-depositor-bail-ins

      Een uiterst belangrijke ontwikkeling! Natuurlijk komt dit eraan in GEHEEL
      Europa, dat is reeds beslist. Bail-outs worden VERLEDEN TIJD. Er
      is geen geld meer daarvoor. Dus, op basis van de adviezen van o.a.
      de Boston Capital Group (BCG), zullen crediteuren van de bank
      ( aandeel- en obligatiehouders PLUS deposito-houders) moeten
      OPDRAAIEN in he geval van een faillissement.

      In Amerika is dit wat verder weg, omdat de FDIC heel wat kan
      opvangen. In Europa is het deposito-garantiestelsel een WASSEN
      NEUS, omdat er GEEN GELD voor is voor onbepaalde tijd.
      Het komt er ook nooit, want de solidariteit ONTBREEKT.

      DS

      Verwijderen
  28. Volgens FD is deflatie alweer voorbij nu daling prijzen afvlakt. Maar is dat niet ook gevolg van EUB beleid? Maak euro goedkoop en prijzen ex EU produkten stijgen.
    Wat is waar? streetrunner

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @STREETRUNNER:

      Zo'n forse devaluatie van de EURO leidt natuurlijk TIJDELIJK tot wat
      geimporteerde inflatie. Maar HOELANG? Deze valuta-oorlog kan men
      NIET straffeloos voeren, want protectionisme ligt op de loer. En DAT
      is pas DEFLATOIR! Men schijnt NIETS geleerd te hebben van de
      grimmige jaren '30. Deflatie is echter STRUCTUREEL, vanwege de
      zeer hoge schuldpositie en de vergrijzing, kijk maar naar Japan, die
      ons voorging. Daar heeft de gigantische aanzwengeling van de
      geldhoeveelheid uiteindelijk NIETS uitgemaakt. Er is een TIJDELIJK
      beurshausse, dat is alles.

      DS

      Verwijderen
  29. @DS
    In Macau was het gokken afgelopen jaar flink terug gelopen.
    Maar dat maken de Chinezen op andere manieren weer goed (zie artikel hieronder).
    Als dit GOKKEN maar goed gaat?
    http://fd.nl/beurs/1095075/chinese-bank-wil-1-6-mrd-ophalen-met-beursgang-shanghai
    Chinese bank wil $1,6 mrd ophalen met beursgang in Sjanghai
    Orient Securities, de Chinese partner van Citigroup, wil $1,6 mrd ophalen met een beursgang in Sjanghai. Dat zou de grootste beursgang in China worden in ruim drie jaar.
    Orient Securities wil een miljard aandelen noteren aan de beurs van Sjanghai. De opbrengst zal worden aangewend om de activiteiten uit te bouwen. Het bedrijf wil onder meer groeien in vermogensbeheer en zakenbankieren. Nu heeft Orient in zakenbankieren een joint venture met Citigroup.

    Margin

    Chinese brokers zijn geld aan het ophalen nu steeds meer Chinezen vanwege de beursrally, zijn gaan beleggen met geleend geld. Dat doen ze met de effectenportefeuille als onderpand, waarbij beleggers een 'margin call' kunnen krijgen en moeten bijstorten als het fout gaat.

    Deze zogeheten 'margin loans' bij de verschillende Chinese aandelenbrokers zijn uitgekomen op $183 mrd. dat is bijna drie keer zoveel als eind juni, aldus data van China Securities Finance Corp. Afgelopen jaar is de belangrijkste index in Sjanghai met 53% gestegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      SHANGHAI had zijn hoogtepunt in 2007, kreeg een 7-jarige neergaande
      markt te verduren en is, na de recente stijging, nog steeds op de
      HELFT van de stand van 7 jaar geleden.

      Ondanks alles, is Shanghai 135% HOGER dan in 2000. De Sensex
      (India) is sindsdien 443% hoger. De S & P 500: 44% hoger, in de
      laatste 14 jaar. De NIKKEI (Japan) is NOG STEEDS 1.1% LAGER
      dan in 2000 en zelfs 50% LAGER dan in 1990 (24 jaar!).

      Alle tekenen wijzen erop, dat CHINA een flinke prijs zal moeten
      betalen voor de gigantische kredietexpansie, vooral sinds 2009.
      Dus elke stijging in Shanghai is een VERKOOPGELEGENHEID.

      http://www.advisorperspectives.com/dshort/updates/World-Market-Snapshot.php

      DS

      Verwijderen
  30. http://finance.yahoo.com/news/video-china-end-japan-says-064531498.html
    Dit artikel stelt dat het China net zo zal vergaan als Japan !
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'MARCJA:

      The #CHINESE FINANCIAL STRUCTURE Is VERY FRAGILE, MISREPORTED And Will REVEAL SIMILARITIES With #JAPAN Of 1990 (!)

      Helemaal MEE EENS. De totale schuld in China, als percentage van
      de economie, is nu HOGER dan die van Amerika. En dan in ZO'N
      korte tijd! Het aantal werkenden in China bereikte zijn hoogtepunt
      vorig jaar. Nu zal het een-kind beleid zich wreken. De groei is er niet
      alleen uit, er is ook een DECENNIA-lange OVERCAPACITEIT.

      Misschien is China weer toe aan een revolutie. De honderdduizenden
      functionarissen, die nu van corruptie worden beschuldigd, is niets anders
      dan een VOORSPEL. Degenen, die in China beleggen, spelen met
      VUUR.

      DS

      Verwijderen
  31. de duitsers kopen de winkels leeg... hoezo deflatie en wachten op lagere prijzen ??
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCJA:

      Duitsland is een EXPORTLAND (meer dan 20% van de economie) en
      profiteert enorm van de EURO-devaluatie en natuurlijk ook van de
      lagere energieprijzen. Een tijdelijk effect, want kijk uit! China is aan
      het afkoelen en flink ook. Dat herstel in Amerika stelt niet veel voor.
      Het effect van QE in Europa is hoofdzakelijk PSYCHOLOGISCH.
      Wanr, reken maar, dat het aantal winkelsluitingen NIET zal
      verminderen.

      Deflatie betekent NOG niet, dat mensen in de rij staan voor de
      soepkeuken. Maar in Europa, ook in Duitsland, zijn een record
      aantal ARMERE mensen, sinds de laatste 70 jaar. 12.5 miljoen
      ARME MENSEN in Duitsland. Of ligt het aan de UITKERINGEN?

      http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2015/02/20/germanys-economy-is-the-envy-of-europe-so-why-are-record-numbers-of-people-living-in-poverty/

      DS

      Verwijderen
  32. Opvallend:China: A Billboard Ad Announces the Yuan as the New World Currency

    https://www.goldbroker.com/news/china-billboard-ad-announce-yuan-new-world-currency-733?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HAROLD:

      CHINA is geen democratie, integendeel, dus propaganda van staatswege is gemeengoed, vooral als er tegenwind is. Mensen, die nog geloven in hun onvermijdelijke leiderschap van de wereld, maken dezelfde fout als met Japan in 1990.

      CHINA staat op nummer 89 op de lijst van BNP per hoofd van de bevolking (Amerika staat op nummer 10)(IMF), dus er is nog een lange weg te gaan!

      Het duurt bovendien nog JAREN (10 jaar?), voordat de Yuan vrij inwisselbaar kan worden.

      DS

      Verwijderen
  33. Even iets anders als het ff mag.

    De Portemonneetest bij Politie en Gemeente.

    http://rambam.vara.nl/gemist

    Ik vind het wel schokkend! Groetjes, Willeke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @WILLEKE:

      Schokkend en triest, maar niet verrassend. Want waar 'gelegenheid' wordt geschapen, daar gebeuren er ongewenste zaken. Bijna 50% van de
      winkeldiefstal is te wijten aan het EIGEN personeel.

      Verder hebben Nederlanders een, in het buitenland bekend staande
      karaktertrek van: 'niet zo nauw nemen' met regels. Daarom waren
      Nederlanders meesters in smokkel en internationale slavernijhandel.
      En nu weer, met de 'ontduiking' van belastingen voor maatschappijen,
      wat gezien wordt als een sport. Dus de verontwaardiging hierover is
      helaas relatief. Misschien moet er wat gebeuren met het aanleren
      van 'hoe het wel hoort', ookal moet men nooit algemeniseren: 1 op de 10 mensen zijn OVERAL niet helemaal te vertrouwen, lijkt het soms.

      DS

      Verwijderen